Karbonvámmal
érintett termékek
Áttekintés
CBAM átmeneti szakasz (2023–2025)
2023. október 1-jén a CBAM átmeneti szakaszában lépett hatályba, és az importőrökre vonatkozó első jelentéstételi időszak 2024. január 31-én zárult le. A CBAM fokozatos bevezetése gondos, kiszámítható és arányos átmenetet tesz lehetővé az uniós és nem uniós vállalkozások, valamint a hatóságok számára. A CBAM kezdetben bizonyos olyan áruk és kiválasztott prekurzorok behozatalára alkalmazandó, amelyek előállítása karbonintenzív, és amelyek esetében a legjelentősebb a kibocsátásáthelyezés kockázata:
cement
vas és acél
aluminium
műtrágyák
villamos energia
hidrogén
Ezzel a kibővített alkalmazási körrel a CBAM végül – teljes körű bevezetése esetén – a kibocsátáskereskedelmi rendszer hatálya alá tartozó ágazatokban a kibocsátások több mint 50 %-át fogja kinyerni.
A jogalkotó a fogalom kidolgozásakor a lehető legnagyobb mértékben figyelembe kívánta venni az EU ETS szerinti kibocsátásmeghatározási módot, mintha a CBAM hatálya alá tartozó árukat az EU-ban állították volna elő. Az EU ETS előírja, hogy az üzemeltetők fizessék meg a saját („közvetlen”) kibocsátásuk árát. Villamos energia fogyasztása esetén azonban számolniuk kell a megvásárolt villamos energia árában foglalt CO2-költségekkel is („közvetett kibocsátás”). Ugyanez vonatkozik a termelési folyamatukhoz szükséges, adott esetben egy EU ETS létesítmény által szállított inputanyagokra. Így ezek az úgynevezett prekurzorok hozzájárulnak az EU ETS létesítményt terhelő szén-dioxid-kibocsátási költségekhez. A „beágyazott kibocsátásokat” az EU ETS-ben a CO2-költségeket okozó kibocsátásokkal párhuzamosan határozzák meg:
figyelembe veszik a termelési folyamattal járó közvetlen és közvetett kibocsátást, valamint a prekurzorokhoz kapcsolódó beágyazott kibocsátást. A CBAM alkalmazási köre elsősorban az EU ETS szabályaihoz kapcsolódik, ezért eltér a termékek szénlábnyomának kiszámítására szolgáló egyéb módszerektől, például az „ÜHG-jegyzőkönyvtől” vagy az ISO 14067 szabványtól.
Ezzel a kibővített alkalmazási körrel a CBAM végül – teljes körű bevezetése esetén – a kibocsátáskereskedelmi rendszer hatálya alá tartozó ágazatokban a kibocsátások több mint 50 %-át fogja kinyerni. Az átmeneti időszak célja, hogy kísérleti és tanulási időszakként szolgáljon valamennyi érdekelt fél (importőrök, gyártók és hatóságok) számára, és hasznos információkat gyűjtsön a beágyazott kibocsátásokról a végleges időszakra vonatkozó módszertan finomítása érdekében.
Ebben az időszakban az új szabályok hatálya alá tartozó áruk importőreinek csak a behozatalukba beágyazott üvegházhatásúgáz-kibocsátást (közvetlen és közvetett kibocsátás) kell bejelenteniük, anélkül, hogy tanúsítványokat kellene vásárolniuk és leadniuk. A közvetett kibocsátások az átmeneti időszakot követően egyes ágazatok (cement és műtrágyák) esetében a 2023. augusztus 17-én közzétett végrehajtási rendeletben és az azt kísérő iránymutatásban felvázolt meghatározott módszertan alapján kerülnek majd a rendelet hatálya alá.
A jelentéstételi követelményekről és módszertanról szóló végrehajtási rendelet némi rugalmasságot biztosít az átmeneti időszakban a behozatal beágyazott kibocsátásának kiszámításához használt értékek tekintetében. 2024 végéig a vállalatok háromféleképpen dönthetnek a jelentéstételről: a) teljes körű jelentéstétel az új módszertan (uniós módszer) szerint; b) egyenértékű módszeren alapuló jelentéstétel (három lehetőség); és c) alapértelmezett referenciaértékeken alapuló adatszolgáltatás (csak 2024 júliusáig).
2025 elejétől számos változtatást vezetnek be:
2025. január 1-jétől a CBAM-nyilvántartás új portálszakasza lehetővé teszi az EU-n kívüli létesítményüzemeltetők számára, hogy létesítményeiket és kibocsátási adataikat egyszerűsített módon töltsék fel és osszák meg az adatszolgáltató nyilatkozattevőkkel ahelyett, hogy azokat külön-külön nyújtanák be az egyes nyilatkozattevőknek. Az alábbi „CBAM Registry access for non-EU installation operators” (CBAM kibocsátásiegység-forgalmi jegyzékhez való hozzáférés nem uniós létesítményüzemeltetők számára) című szakaszban további útmutatókat talál.
2025 elejétől a CBAM-nyilatkozattevők a CBAM-nyilvántartáson keresztül kérelmezhetik az „engedélyezett CBAM-nyilatkozattevő” státuszt. Kérelmüket a letelepedési helyük szerinti uniós tagállam illetékes nemzeti hatósága dolgozza fel. Ez a státusz 2026. január 1-jétől kötelező lesz a CBAM-áruk uniós vámterületre történő behozatala esetében.
A Bizottság azon dolgozik, hogy a (januárban tervezett) célzott végrehajtási jogi aktus elfogadását követően a lehető leghamarabb megnyissa az engedélykérelmezési eljárást. A Bizottság ezt követően részletes iránymutatást is rendelkezésre bocsát.
A CBAM nem alkalmazandó a tagállamok kizárólagos gazdasági övezetében termelt és az EU-ba importált villamos energiára. Az ilyen villamos energia „uniós eredetű”, ezért nem tartozik a CBAM-rendelet 2. cikke (1) bekezdésének hatálya alá. Ezért az ilyen villamos energiára az átmeneti időszak alatt nem vonatkoznak jelentéstételi kötelezettségek, és 2026-tól nem vonatkozik rájuk a CBAM-szabályok szerinti kiigazítás. További információk a GYIK-ben találhatók (95. kérdés). Ebben az összefüggésben az ilyen villamosenergia-behozatalok tekintetében nem kötelező az engedélyezett CBAM-nyilatkozattevői státusz kérelmezése, sem a CBAM-jegyzékhez való hozzáférés.”
A CBAM működésének az átmeneti szakaszban történő felülvizsgálata a végleges rendszer hatálybalépése előtt lezárul. Ugyanakkor felül fogják vizsgálni a termékkört annak értékelése érdekében, hogy megvalósítható-e az EU ETS hatálya alá tartozó ágazatokban előállított egyéb áruknak, például bizonyos továbbfeldolgozott termékeknek és a tárgyalások során megfelelő jelöltként azonosított termékeknek a CBAM-mechanizmus hatálya alá vonása. A jelentés tartalmazni fog egy ütemtervet, amely meghatározza a 2030-ig történő felvételüket.
Nem akar ezzel foglalkozni?
Bizza ránk a CBAM feladatokat
Költséghatékonyság
Nem kell személyzetet fenntartania a CBAM adatszolgáltatásra és csak annyit fizet amennyi importjával arányos.
Személyre szabott
Felmérjük a meglévő gyakorlatot és segítünk az adatgyűjtésben
Maradjon az irodában
Nem kell menni sehova, velük mindent elektronikus úton intézhet. Tanácsadás és egyeztetés Teams-en.
Időben történő kiszolgálás
Akár már az átmeneti időszakban, de majd utána is ellátjuk a CBAM feladatokat a megfelelő időben.