IRÁNYMUTATÁS A CBAM VÉGREHAJTÁSÁRÓL

Milyen információkat kell kérnie a bejelentés teljesítéséhez az Ön által importált árukat előállító létesítmény üzemeltetőjétől? E kérdés megválaszolásához a következőket kell elvégeznie. (Az adatokat közvetetten az exportőr vagy az aki gyártotta az importált terméket tudja megadni)

1. lépés: Határozza meg az importált CBAM-termékeket, és pontosan ismerje meg, hogy azok hogyan illeszkednek az egyes "összesített árukategóriákhoz” (azaz a különböző KN-kódú, de a közös nyomonkövetési szabályok hatálya alá vonható CBAM-áruk összesítése).

2. lépés: Azonosítsa azokat a paramétereket, amelyeket az üzemeltetőtől be kell kérnie, és amelyekről jelentést kell adnia:

o A létesítmény közvetlen kibocsátásai: az üzemeltetőnek két lehetősége van:

a) A „számításon alapuló” megközelítés, amely az összes felhasznált tüzelőanyag és más releváns anyag6 mennyiségét és a megfelelő „számítási tényezőket” különösen a tüzelőanyag vagy más anyag karbontartalmán alapuló úgynevezett „kibocsátási tényezőt”) alkalmazza.

b) A „mérésen alapuló” megközelítés, amely minden egyes „kibocsátó forrás” (kémény) esetében magában foglalja az üvegházhatású gázok koncentrációjának, valamint a füstgáz áramlásának mérését.

Megjegyzendő azonban, hogy a 2024. július 31-ig tartó bevezetési időszakban az üzemeltető a joghatóságán belül a kibocsátások nyomon követésére más engedélyezett módszereket is alkalmazhat, amennyiben azokkal hasonló kibocsátás-lefedettség és pontosság érhető el. Ezek az egyéb módszerek magukban foglalhatják az Európai Bizottság által az átmeneti időszakra rendelkezésre bocsátott és közzétett, vagy bármely más alapértelmezett értéket. Ugyanakkor ezek csak azzal a feltétellel alkalmazhatók, ha az adatszolgáltató nyilatkozattevő a CBAM-jelentésben feltünteti az ezen értékek megállapítására alkalmazott módszertant és hivatkozik arra. A nyersalumínium gyártásából származó PFC7

-kibocsátások esetében túlfeszültségmérésen alapuló speciális módszert kell alkalmazni. A salétromsavgyártásból származó N2O-kibocsátás esetében a mérésen alapuló módszer kötelező. Minden más esetben az

üzemeltető választhatja meg, hogy melyik módszer felel meg legjobban a létesítmény helyzetének.

o Közvetett kibocsátások: Ezek azok a kibocsátások, amelyek az Ön beszállítójának létesítménye által fogyasztott villamos energia előállítása során keletkeznek, függetlenül attól, hogy a villamos energiát a létesítményben állították-e elő vagy kívülről importálták-e. Önnek minden egyes importált termék esetében jelentenie kell az elfogyasztott villamos energia mennyiségét, és azt meg kell szoroznia a vonatkozó villamosenergia-kibocsátási tényezővel. Ez utóbbi tényező esetében a következő lehetőségek állnak rendelkezésre:

a) Ha a villamos energia a hálózatból származik, a következőket használhatja:

▪ az Európai Bizottság által az IEA8 adatai alapján megadott alapértelmezett kibocsátási tényező; vagy

▪ a származási ország villamosenergia-hálózatának bármely egyéb olyan kibocsátási tényezője, amely vagy az átlagos kibocsátási tényezőt vagy a CO2-kibocsátási tényezőt képviselő, nyilvánosan hozzáférhető adatokon alapul.

b) Ha az üzemeltető a létesítményen belül is termel villamos energiát („önálló

termelő”). Ebben az esetben az üzemeltetőnek az erőmű vagy a CHP9 egység kibocsátását a létesítmény egyéb közvetlen kibocsátásaival azonos módon kell nyomon követnie, és egyedi szabályokat kell alkalmaznia a tüzelőanyag-összetételből származó kibocsátási tényező kiszámításához, valamint adott esetben figyelembe kell vennie a kapcsolt energiatermelésből származó hőtermelést.

c) Ha az üzemeltető „energia-adásvételi megállapodás” keretében kap villamos energiát egy adott létesítménytől. Feltéve, hogy az említett villamosenergiatermelő egység az önálló termelésű villamos energiára vonatkozó szabályokkal összhangban nyomon követi a kibocsátásait, ezeket az információkat közli az üzemeltetővel, aki az információt az Ön rendelkezésére bocsátja, akkor Ön erre a villamos áramra alkalmazhatja az eredményül adódó tényleges kibocsátási tényezőt. A részletes iránymutatást e dokumentum 6.1.4 szakasza tartalmazza.

o Prekurzorok (opcionális): Adatszolgáltató nyilatkozattevőként az üzemeltető közölheti Önnel a prekurzorokra vonatkozó részletes adatokat, ez azonban opcionális, mivel Önnek ezeket az információkat nem kell külön szerepeltetnie a CBAM-jelentésben. A prekurzor(ok)hoz kapcsolódó kibocsátásokat azonban a CBAM-árukra vonatkozóan jelentett adatokban fel kell tüntetni, ezért bevált gyakorlat, hogy a bejelentett adatok ellenőrzésének megkönnyítése érdekében a prekurzorokra vonatkozóan adatokat kell szolgáltatni. A beágyazott kibocsátás fogalmába a termelési folyamatban használt bizonyos anyagok, az úgynevezett prekurzorok beágyazott kibocsátása is beletartozik. Az egyes termelési folyamatok szempontjából releváns prekurzorokat a végrehajtási rendelet II. mellékletének 3. szakasza sorolja fel, és azokat minden

érintett ágazat tekintetében e dokumentum 5 szakasza tárgyalja.

b) Ha a prekurzort ugyanabban a létesítményben állítják elő, mint a CBAM-árut, akkor az üzemeltetőnek az áruk beágyazott kibocsátásának kiszámításakor figyelembe kell vennie a prekurzor beágyazott kibocsátását is.

c) Ha a prekurzort más létesítményektől szerzik be, akkor a CBAM-áru gyártójának ugyanolyan módon kell adatokat kérnie a prekurzor érintett beszállítóitól, mint az EU-ba behozott áruk esetében. A vonatkozó információk minden egyes prekurzor esetében, gyártólétesítményenként külön-külön tartalmazzák a következőket:

▪ a gyártólétesítmény azonosítója;

▪ a prekurzor közvetlen és közvetett beágyazott11 kibocsátásai;

▪ a termelési útvonal és azon további paraméterek, amelyeket az importőrnek jelentenie kell, ha a végterméket a CBAM keretében az EU-ba importálják. E további paramétereket a végrehajtási rendelet IV.

mellékletének 2. szakasza sorolja fel, és azokat minden érintett ágazat tekintetében e dokumentum 5 szakasza tárgyalja;a prekurzor beszállítója által alkalmazott jelentéstételi időszak;

▪ adott esetben a prekurzor beszállítója által az adott joghatóságban fizetendő szén-dioxid-árra vonatkozó információk (lásd az 5. pontot).

d) Mindkét esetben – azaz a vásárolt és a saját előállítású prekurzorok esetében

– az üzemeltetőnek minden egyes termelési folyamat tekintetében nyomon

kell követnie a jelentéstételi időszakban felhasznált egyes prekurzorok mennyiségét. A prekurzorokkal kapcsolatos adatok nyomon követésére vonatkozó szabályok a végrehajtási rendelet III. mellékletének E. szakaszában találhatók. További részleteket e dokumentum 6.1.5 szakasza tartalmaz.

o Végezetül vannak olyan további minősítő paraméterek, amelyeket Önnek mint uniós importőrnek a CBAM keretében be kell jelentenie. Ezek az előállított áruktól függő paraméterek. Például az importált cementek esetében jelenteni kell a teljes klinkertartalmat, a vegyes műtrágyák esetében pedig a különböző formában jelen levő nitrogéntartalmat stb. A releváns paramétereket a végrehajtási rendelet IV. mellékletének 2. szakasza sorolja fel. Önnek gondoskodnia kell arról, hogy az üzemeltetők az áruikra vonatkozóan közöljék az említett paraméterek szerinti zükséges információkat.

3. lépés: Kell-e szén-dioxid-árat fizetni abban a joghatóságban, ahol az árukat vagy prekurzor árukat előállítják? A CBAM-áruk vagy annak prekurzorai előállítási helye szerinti országban vagy szubnacionális régióban történő szén-dioxid-ár fizetés, amely biztosítja az EU ETS-ben részt vevő és a más országokban működő létesítmények hasonló kezelését, lehetővé teszi, hogy a 2026-tól kezdődő végleges időszakban a CBAMkötelezettség csökkenthető legyen. A CBAM átmeneti időszakában (azaz 2025 végéig) erről is jelentést kell tenni. A szén-dioxid-árakra vonatkozóan az átmeneti időszakban történő jelentéstétel fontos ahhoz, hogy az Európai Bizottság a CBAM-jogszabályok jövőbeli javítását megalapozó tájékoztatást kapjon. Felhívjuk figyelmét, hogy mindegyik vásárolt prekurzorra vonatkozóan információt kell gyűjtenie, ha a prekurzor származási országában szén-dioxid-ár alkalmazandó. Ha a prekurzor gyártója nem adja meg a kért információkat, akkor a prekurzorért fizetendő széndioxid-árat nullának kell tekinteni. A fizetendő szén-dioxid-árra vonatkozó adatszolgáltatási szabályokat a végrehajtási rendelet 7. cikke tartalmazza. A részletes iránymutatást e dokumentum 6.2.5 szakasza tartalmazza.

4. lépés: Értelmezze az üzemeltető által alkalmazott jelentéstételi időszakot. Az alapértelmezett eset az (európai) naptári év. Ha azonban a termelő létesítmény más naptárt alkalmazó országban található, vagy ha más észszerű érvek támasztják alá egy másik időszak használatát, akkor az említett másik időszak is alkalmazható, ha a hossza legalább három hónap. Megfelelő alternatív időszakok különösen a szén-dioxid-árazási rendszer vagy a kötelező kibocsátás- ellenőrzési rendszer tekintetében az Ön létesítményének országában alkalmazott jelentéstételi időszakok, vagy az alkalmazott pénzügyi év. Az ilyen egyéb időszakok választásának fő oka az, hogy a hozzájuk kapcsolódó célok – például a leltározás és az éves pénzügyi elszámolások auditálása vagy a kibocsátások harmadik fél általi hitelesítése – miatt további alapos vizsgálatokra kerülhet sor, így a CBAM-célokra is felhasznált adatok minősége tekintetében nagyobb fokú megbízhatóság alakul ki. A jelentéstételi időszakokra vonatkozó további iránymutatás a 4.3.4 szakaszban található.

5. lépés: Az üzemeltető kötelessége, hogy a beágyazott kibocsátási adatokat az Ön mint a CBAM-rendelet szerint jelentéstételre kötelezett uniós importőr rendelkezésére bocsássa. Mivel Ön számos beszállítótól szerezhet be árut, előfordulhat, hogy az említett információkat sok üzemeltető gazdasági szereplőtől kell bekérnie. Az adatkérés lehető leghatékonyabb végrehajtása érdekében az Európai Bizottság az e célra alkalmazható egységes sablont bocsát rendelkezésre. Bár e sablon használata önkéntes, hangsúlyozni kell, hogy az egységes sablon használata az információramlás mindkét végpontján jelentősen leegyszerűsíti a kommunikációt. Előfordulhat, hogy az Ön beszállítói különböző nyelveket használó, más-más országokban telepedtek le. Az egységes sablon egységes jelentéstételi formátumot biztosít annak érdekében, hogy a sablon ugyanazon mezőjében mindig azonos típusú információk álljanak rendelkezésre, és az egyes mezők jelentése is egyértelmű legyen. Az egyes jelentéstételi időszakok végén az üzemeltetőnek a teljes jelentéstételi időszakra vonatkozóan össze kell állítania a nyomon követett adatokat, meg kell határoznia az egyes termelési folyamatokban az áruk hozzárendelt kibocsátásait, és azokat – az áru fajlagos beágyazott kibocsátásának megállapítása céljából – el kell osztania a megfelelő „tevékenységi szinttel” (azaz a jelentéstételi időszakban előállított, a kapcsolódó CBAMkategóriába tartozó áruk tonnában kifejezett összmennyiségével). Önnek az üzemeltetőtől ezt a fő paramétert, valamint a 2. és 3. lépésben említett további minősítési paraméterek kell megkapnia.

A sablon megtalálható az Európai Bizottság külön CBAM-weboldalán. A sablon kidolgozására a végrehajtási rendelet IV. mellékletében meghatározott, a létesítmények üzemeltetői által az adatszolgáltató nyilatkozattevők számára nyújtandó ajánlott tájékoztatás tartalmára vonatkozó szabályok alapján került sor. Az importőröknek szóló releváns információk összeállítására és a sablon használatára vonatkozó további útmutatás e dokumentum 6.3 szakaszában és közvetlenül a sablonon belül található.

2026-tól a CBAM végleges időszaka alkalmazandó. Ez azt jelenti, hogy 2026. január 1-jétől kezdődően az importőröknek „CBAM-kötelezettséget” kell vállalniuk, amelynek formája az EU-ba importált minden CBAM-áru tekintetében az EU ETS kibocsátási egységek átlagárán megvásárolt tanúsítvány. Fokozatos bevezetésre kerül sor, amelynek keretében 2026-tól a CBAM-kötelezettség egyre nagyobb mértékben terjed ki a beágyazott kibocsátásokra. A beágyazott kibocsátásokat teljes mértékben csak 2034-től kell figyelembe venni.

Image

Nem akar ezzel foglalkozni?

Bizza ránk a CBAM feladatokat

Költséghatékonyság

Nem kell személyzetet fenntartania a CBAM adatszolgáltatásra és csak annyit fizet amennyi importjával arányos.

Személyre szabott

Felmérjük a meglévő gyakorlatot és segítünk az adatgyűjtésben

Maradjon az irodában

Nem kell menni sehova, velük mindent elektronikus úton intézhet. Tanácsadás és egyeztetés Teams-en.

Időben történő kiszolgálás

Akár már az átmeneti időszakban, de majd utána is ellátjuk a CBAM feladatokat a megfelelő időben.